Algorytmy są wszędzie. Programy, które je wykorzystują, rozpoznają nasze twarze w aparatach, obliczają naszą zdolność kredytową, odbierają telefon na infoliniach. Bez nich trudno byłoby nam dzisiaj funkcjonować. Czym jest algorytm? To ciąg czynności prowadzących do zrealizowania zadania, rozwiązania problemu. Najczęściej jest to sekwencja najprostszych kroków lub najkrótsza droga do celu.
Wydawałoby się, że psychologia, nauki społeczne nie mają jak skorzystać z algorytmów. Jednocześnie ludzie w wielu sytuacjach reagują bardzo podobnie w przewidywalny sposób. Nie zawsze to, co robimy, jest korzystne, użyteczne dla nas. Często nawyk, automat, biologiczny algorytm popycha nas do destrukcyjnego działania. Działania, które może nam psuć relacje z otoczeniem. Szczególnie, kiedy do głosu dochodzą silne emocje. Nawyki są bardzo silne, często dla nas niewidoczne, a żeby zrobić coś inaczej niż w wyuczony, społecznie uwarunkowany sposób, potrzebujemy dużej dawki samokontroli. Jednocześnie duże emocje odcinają często dostęp do zasobów poznawczych, czyli tracimy kontrolę nad sobą i lecimy na autopilocie.
W pracy doświadczamy kilku powtarzalnych sytuacji, które mogą po stronie szefa i pracownika wywoływać opór. Kiedy na przykład potrzebujemy zwrócić uwagę na niechciane zachowanie, przekazać trudną decyzję, przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą to zarówno po jednej jak i drugiej stronie poziom emocji rośnie. Trudniej wtedy zadbać o relację. Pomocne mogą być algorytmy prowadzenia rozmów, które wyuczone i wytrenowane w “czasie spokoju”, pozwolą zadbać o relację i realizację zadania w “bitewnej zawierusze”.
O tym, jak możemy wykorzystać algorytmy w pracy szefa zobaczysz w kolejnym odcinku naszej porcji wiedzy.
Nagranie w formie audio znajdziecie tutaj: