Czy o komunikacji wiemy już wszystko? Wydaje się, że temat skutecznej komunikacji jest tak ograny, że już nikt nie ma ochoty o nim słyszeć. Wszyscy wiedzą, znają, stosują feedback, komunikat typu Ja, pytania otwarte i słuchają aktywnie. To stwierdzenie jest oczywiście dalekie od rzeczywistości. Dlatego na szkoleniach menadżerskich/szefowskich ten wątek (dobrze poprowadzony) nadal jest ciekawy i nośny, szczególnie, kiedy ludzie doświadczają różnic w komunikacji. Kiedy zwracają uwagę, że rozumiemy te same słowa inaczej, że można ukryć w komunikacie wiele treści. Czasem świadomie, czasem nieświadomie. Jako ludzie chcemy być słyszani i rozumiani, a jednocześnie często bardzo mało robimy, żeby usłyszeć i zrozumieć drugiego człowieka. Dlaczego? Najczęściej dlatego, że z jednej strony wymaga to wysiłku, a z drugiej strony jesteśmy nieświadomi wielu komunikacyjnych niuansów. Obejrzyj film i dowiedz się, jak to samo zdanie może być różnie usłyszane i zrozumiane. Dowiedz się o czterech płaszczyznach komunikacji.
Transkrypcję treści z nagrania znajdziecie tu: Transkypcja YouTube #6 Skuteczna komunikacja – 4 znaczenia komunikatów Warto znać. Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę i rozumienie omawianych zagadnień. Warto abyś sięgnął po poniższą książkę: Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, t. 1–4, przeł. Piotr Włodyga, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006–2007, t. 1: Analiza zaburzeń – W pierwszym tomie „Sztuki rozmawiania” autor wyjaśnia dokładnie założenia swojego modelu. Co o tym sądzisz? Jakie Ty masz przemyślenia dotyczące komunikacji interpersonalnej? Jakie masz swoje sprawdzone sposoby na skuteczną komunikację? Podziel się swoimi opiniami w komentarzach.